Güvensizlik
George Elliot: Hangi yalnızlık güvensizlikten daha sıkıntı vericidir?
Güvensizlik gerçekçi olabilir de olmayabilir de; güven hissi çok bireysel bir meseledir.
Erikson’a göre ergenlikteki gerçek çatışma temel güvensiliğe karşı- temel güven çatışmasıdır. Temel güven ve temel güvensizliğin anlaşmazlığının çözülmesi için sürekli bir modelin, sağlam teşkilatların varolması egonun sorumluluğundadır.
Boylamsal çalışmalarda anne çocuk arasındaki ilişkiler incelenmiş ve bu incelenen çocukların partnerini seçme şekilleri incelenmiştir.
1: Güven
2. Çekingenlik
3: Endişe
Güvene dayalı ilişkide sıkıntı yok, çekingenliğe dayalı ilişkide eşler yakınlaşmaktan çekinirler. Endişeye dayalı ilişki modelinde bir türlü tatmin olunmayan ilişkiler sözkonusudur.
Emniyetsilik hissi aşırı derecede güvenmeye ve güvensizliğe neden olabilir. Delilerl bile olsa partnerinin kendisini aldattığına inanmazlar, inanmak istemezler. Çünkü bunun sonuçlarıyla başaçıkabileceklerine güvenemezler. Aşırı güvensilikte birey akıl almaz derecede kıskanç olabiliyor.
Güvenin doğuracağı sonuçlar ilişkilerde mevcuttur. Bir ilişkiyi başlatmak için iki tarafta da yeter derecede güven olması gerekmektedir. İlişkiyi devam ettirmek için iki taraf da güven kurallarına uymalıdır. Back’e göre alıcılığı ve sağlamlığı sürdürmek için gerekli kuvvetler, verilen sözler, sadakat, yakınlık sağlar; güven bir kez sarsıldı mı bunu yeni olaylar takip eder.
1. Söz vermek, yerine getirmek
2. Sadakat
3. Güven
Bir ilişkinin kalıcılığı ve sağlamlığı için gerekli olan güçlerdir. Kötü sözler ve ağır hakaret de güveni sarsabilir.
Güvenle bağışlama arasındaki mesele nedir?
İlişkideki negatif süreçleri kesin bir problem olarak sabitlememek gerekir. Başa çıkılmaz hale getirmemek için bağışlamayı seçebiliriz. Bağışlama karşımızdakinin kusursuz olmadığını kabullenmeyle ilgili bir şey. Affedilen kişinin rolü burada çok fazla. Kabahatini kabul etme, uzlaşım zeminine getirme. Bu tutumundan vazgeçen partner bağışlanır.
Güveni geliştirme ve sürdürme için bazı beceriler
1. Seçme sorumluluğumuz
2. Güven tercihinde öncelikle kendimiz sorumluyuz.Başkalarının eksikliklerini geliştirmek için bazı sorumluluklar alabilmek.
Kişisel disiplin (özellikle güvenilir bir kişi olabilmek için; verilen sözlerin tutulması, görevlerin yerine getirilmesi)
Duygulara ve hislere kulak vermek onları iyi anlamak. Başkalarına güvenmekle ilgili duygularımıza güvenebilir miyiz?
Başkalarıyla ilişkili şüpheleri inkar ederek gereğinden fazla güvenirler. Ya da şüphelerini yanlış yorumlarlar. İlerde meydana gelebilecek olaylarda bu şüphelerini yenip yenemeyeceklerini bilemediklerinden gözardı edebilirler.
Duguların tam olarak geliştirilmesine ve bunu geröekleştirilmesine yönelik olmalıdır. Güven ve güvensizlik kişininin kendi zeminidir.
3. Gerçekçi kuralların tercih edilmesi. Güven ahlaki bir meseledir. Kuralları iki taraf koymalı. Gerçekçi kurallar gerçekçi sonuçlar doğurur.
Vicdanın rolü: vicdanımıza kulak vermediğimizde kendimizi suçlu hissederiz. Suçluluk duygusu abartılı ve yerinde olmayabilir. Çiftler birbirlerinin vicdan alanlarına müdahale edebilirler. Birbirlerinin suçlu durumlarını kullanabilirler. İyi de olabilir, kötü de. Yanlış vizdan kullanımı nevrotiktir.
4. Tam olarak anlamayı seçmek (empatik olmak)
Anlamaya çalışmak, bir takım çalışmalar sonunda bunların arka planındaki düşünceleri belirleyerek bir sonuca varmaya çalışırız.
Beck; eşler her zaman birbirlerinin davranışlarını yorumlamışlardır. Tedbirli ilişkilerde güvensizlik, birbirlerinin hareketleri arasındaki duygu ve düşüncelerin yanlış anlaşılmalarının, yıpratmaları sonucu olabilir. Olaylara verilen tepkilerin pozitif ve negatif sembolik anlamları önemlidir.
Eşler güvensizlikleri nedeniyle birbirlerinin söylediklerini o denli olumsuz algılarlar ki birbirlerinin her söylediklerini negatif algılarlar.
– Güven, bir algılama ve sezişdir.
– İnsanlar, birbirlerine, diğerlerine, ilişkilerine güvenebilir veya güvenmeyebilir.
– Güven karşımızdaki insanın davranışları sonucunda gelişir.
– Güven risk alabilmeyi ve cesaret gerektiren bir şeydir.
Merkezimizde alanında uzman psikolog, klinik psikolog, psikoterapist, aile danışmanı, çift ve aile terapisti ve cinsel terapistler görev almaktadır. Kadromuzda bulunan uzman psikologlar, Ataşehir ve Nişantaşı merkezlerimizde çalışma programlarına göre saat 08:00 – 21:00 arasında hizmet vermektedir. Ofisimiz randevu sistemi ile çalıştığından dolayı mutlaka telefonla arayıp randevu almanızı öneririz.
Ataşehir Ofisimiz
ADRES: Brandium Rezidans A Kapısı R2 Blok D:102 K:10 Küçükbakkalköy – Ataşehir – İstanbul
TELEFON: 0 532 716 60 33 / 0216 504 46 09 / 0542 504 22 42
E-POSTA: bilgi@eslikpsikoloji.com
Nişantaşı Ofisimiz
ADRES: Valikonağı cad. Şakayık sok. no:42 Ihlamur palas apt. Teşvikiye – Nişantaşı – İstanbul
TELEFON: 0 532 716 60 33 / 0216 504 46 09 / 0542 504 22 42
E-POSTA: bilgi@eslikpsikoloji.com